Contact    

Programul VIAŢA / Metodologie


- VIAȚA: program educativ, dar și distractiv
Știm că învățăm mai ușor prin experiență și cu atât mai ușor jucându-ne. De aceea, în Tabăra VIAȚA latura educațională și cea distractivă sunt la fel de importante: nu lipsesc din nicio activitate, fie că este vorba de un curs de frânghii, escaladă, drumeții sau orientare cu busola.

Latura educațională are în vedere provocarea participanților într-un mod constructiv, care să le dezvolte competențe precum spiritul de echipă, încrederea, abilitățile de comunicare și leadership. Rezultatele imediate sunt posibile datorită procesului educațional care implică luarea deciziilor, asumarea riscului, gestionarea conflictelor și planificarea, toate acestea fiind prezente în activități care simulează provocările din viața de zi cu zi.

Toate aceste activități au loc într-o atmosferă distractivă și relaxantă, într-un mediu sigur!

--
Impactul metodologiei folosite în Tabăra VIAȚA a fost punct de plecare pentru o serie de cercetări academice, realizate cu implicarea unor profesori americani. Una dintre acestea, derulată de Diana Certan în cadrul Centrului pentru Studii Democratice (Universitatea Babeș-Bolyai), a indicat că nivelul de încredere interpersonală a tinerilor participanți la acest program a crescut cu 23%, ceea ce demonstrează eficiența programului.
Mai multe informații despre cercetări sunt disponibile aici.


- Cadrul perfect pentru dezvoltarea personală
În Tabăra VIAȚA, copii și tineri învață să fie mai responsabili, mai încrezători și deschiși la rezolvarea de probleme, prin participarea la activități distractive.

Cadrul de dezvoltare personală creat de Tabăra VIAȚA oferă participanților posibilitatea:
  • de analiză și autoanaliză a ceea ce sunt și ce valori își doresc să-și dezvolte;
  • de a face parte dintr-un grup și a se descoperi pe sine și pe ceilalți în comparație cu ei, cu ceilalți și lumea înconjurătoare;
  • de a se dezvolta pe sine și de a-și găsi un loc în grupul sau comunitatea din care fac parte, cautând modele de urmat în ceilalți;
  • de a se implica în comunitate și de a înțelege necesitatea implicării în cauze sociale.


- Educația prin experiență
Metodologia pe care se bazează programul VIAȚA al Fundației Noi Orizonturi implică educația prin experiență și educația prin aventură, care creează un spațiu confortabil pentru asumarea provocărilor și este esențială în dezvoltarea personală și de grup.

Cum ajută educația prin experiență și educația prin aventură participanții la Tabăra VIAȚA? A face față unor provocări fizice și emoționale, întotdeauna în mod treptat, înseamnă a progresa pe spirala învățării și a inteligenței emoționale. Atât la nivel individual, cât și de grup, schimbarea produsă de participarea la activitățile specifice Taberei este interiorizată pe plan plan fizic, emoțional și intelectual. Și pentru a asigura reușita activităților, acestea sunt întotdeauna urmate de lecții și discuții atent concepute.

Prin experiență, învățăm mai ușor și asimilăm rapid informații noi. Tocmai de aceea, în Tabăra VIAȚA ne bazăm pe educația prin experiență:


Iată cum definește Asociația pentru Educație prin Experiență acest concept: educația prin experiență este “o filosofie și metodologie în care educatorii intenționat stimulează participanții la procesul de învățare cu experiențe directe și procese de reflecție concentrate pe experiențe pentru a crește nivelul de cunoștințe, a dezvolta aptitudini și a clarifica valori în rândul participanților la procesul educațional.

Conform lui John Dewey, unul dintre cei mai renumiți autori în domeniu, educația prin experiență contribuie la implicarea activă în procesul de învățarea tuturor membrilor unui grup, ceea ce ajută în dezvoltarea abilităților fiecăruia dintre ei. Eficiența acestui tip de program educațional este susținută și de conceptele de continuitate și interacțiune. Continuitatea pornește de la ideea că experiența vine de și conduce către alte experiențe de învățare, în timp ce interacțiunea se referă la cadrul în care experiența întâlnește nevoile interne și scopurile participantului la procesul de învățare. Reflecția este și ea foarte importantă în tot acest proces. Conform aceluiași autor, o experiență fără educație oprește dezvoltarea spre alte experiențe, o experiență în care participantul nu a făcut nicio reflecție nu aduce nimic în ce privește dezvoltarea mentală. („Experience & Education”, John Dewey)



- Educația prin aventură
Educația prin aventură sau educația în aer liber (Outdoor Education), inclusă în metoda educației prin experiență, este principala metodă educațională folosită în Programul VIAȚA.

Cursurile de frânghii joase și la înălțime – construite de Project Adventure, SUA – și toate celelalte activități din cadrul Taberei, precum escaladă, orientare turistică, arts&crafts, jocuri și concursuri, ajută participanții să își asume provocări, să își înfrângă temerile și să se dezvolte într-un cadru sigur.
 
Pionier în acest domeniu este Kurt Hahn, care a înființat în Europa importante școli de educație prin aventură: Salem Castle School – în Germania, Gordonstoun School – în Scoția, Atlantic College – în Țara Galilor, culminând cu Outward Bound, organizație reprezentativă în domeniul educației prin aventură.



- Ciclul învățării prin experiență
Procesul de învățare în Tabăra VIAȚA este cel mai bine descris prin ciclul învățării prin experiență. El formează cadrul pentru trecerea de la activitatea realizată la procesarea cunoștințelor dobândite și transferul lor către noi activități, care întăresc noi percepte. Cele patru faze ale ciclului de învățare prin experiență – experiența, reflecția, generalizarea, transferul – susțin creșterea conștientizării de sine și de grup.


Ciclul învățării prin experiență demonstrează că o activitate fără reflecție și generalizare este izolabilă și non-transferabilă, că generalizarea fără transfer nu este durabilă, iar transferul fără o nouă experiență este efemer.

Fiecare activitate desfășurată în programul VIAȚA are un scop bine definit și își propune o serie de obiective de învățare cognitive, afective și psihomotorii prin intermediul cărora se parcurge întreg ciclu învățării prin experiență detaliat mai sus.



- Contractul de Valori
Contractul de valori folosit în Tabăra VIAȚA, concept important al educației prin aventură, este declarația prin care fiecare participant își asumă decizia conștientă de a-și atinge scopurile personale și pe cele de grup, în timpul activităților la care ia parte, dar și după realizarea lor.

Este unul dintre cele mai eficiente instrumente care stimulează învățarea și facilitează procesul prin care toți membrii grupului ajung să își atingă obiectivele.

Contractul de valori susține relaționarea pozitivă între participanții Taberei și stabilește, în mod democratic, normele care ajută grupul să respecte integritatea, diversitatea și particularitățile individuale. Este esențial pentru crearea zonei de încredere – cel mai important aspect în construirea și menținerea unei comunități de învățare eficiente, care conduce la succes. În același timp, ajută la gestionarea comportamentelor și atitudinilor negative.



- Provocarea prin alegere
Provocarea prin alegere este un principiu important în Tabăra Viața. Conceptul se referă la dreptul de a avea decizii personale și libertate individuală – aspecte care încurajează participarea activă în procesul de învățare și conduc participanții spre performanță.

Mai exact? Sunt respectate limitele și ezitările personale și nimeni nu este forțat să experimenteze o anumită activitate. Se încurajează asumarea riscului, care ajută creșterea personală și învățarea, și nu panica sau dezorganizarea. Provocarea prin alegere stimulează dezvoltarea încrederii interpersonale și a respectului față de nevoile, opțiunile, punctele forte și slăbiciunile celuilalt.

Conceptul este legat de cele trei zone în care se poate încadra procesul de învățare: zona de confort, zona de provocare și zona de panică. Este binecunoscut faptul că oamenii nu se dezvoltă dacă nu sunt provocați să pășească în afara zonei lor de confort. În același timp, trebuie avut în vedere că progresul nu poate avea loc în situații de panică și dezorganizare. De aceea, Tabăra VIAȚA oferă întotdeuna o zonă optimă de provocare, în care experiența de învățare este pozitivă și are un caracter constructiv.



Parteneri:
Parteneri media: